VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
Sevgili arkadaşlar; Sizlere ders çalışmayla ilgili bazı bilgiler vermek istiyorum. Ders çalışırken bu kısa prensiplere uyarsanız size faydalı olacağına inanıyorum.
Çalışma becerisi, öğrenme amacıyla belirli tekniklerin etkili bir biçimde kullanılması olarak tanımlanabilir. Öğretmen sadece öğrenme ortamını etkili bir biçimde oluşturabilir. Öğrenciye öğrenme sürecinde rehber olabilir. Ancak anlamlı ve kalıcı öğrenme gerçekte öğrencinin kendi çabaları ve katkısıyla mümkündür. Öğrenci kendi öğrenme sürecinde en fazla sorumluluğa sahip olan kişidir.
ÇALIŞMA ORTAMINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
Derse mutlaka masada veya sandalyede oturarak çalışmalısınız. Koltukta oturarak veya uzanarak çalışmak gevşemeyi sağladığı için öğrenmeyi güçleştirir.
Çok sıcak veya çok soğuk bir ortamda çalışmamalı, çalışma odası iyi havalandırılmış olmalıdır. Kirli hava gerginliğe yol açar ve baş ağrısına neden olduğu için öğrenmeyi güçleştirir.
Çalışma masasının karşısında asılı poster, resim vb şeyler dikkati dağıtan en önemli faktörlerdendir.
Çalışma odası sessiz olmalıdır. Müzik dinleyerek, TV seyrederek, ders çalışmak verimi düşürür.
Çalışmaya rast gele yerlerde çalışmak yerine aynı köşeyi kullanmakta yarar vardır. Burada amaç, belli bir çalışma alanı ile çalışma davranışı arasında şartlı refleks oluşturmaktır. Çalışma masasının başında eğer öğrenci hayal kurmaya başlamışsa ortamı terk edip tekrar dikkatini toplayıncaya kadar çalışma ortamına dönmesinde yarar vardır. Masaya oturmak çalışmaya başlamak için uyarıcı görevi görür.
Zihninizi sınavla veya gelecekle ilgili endişeler kaplarsa ' Bu düşünceler benim çalışmamı kolaylaştıracak mı? Bana yardımcı oluyor mu? Amacıma hizmet ediyor mu?' diye kendinize sorun hayır diye cevap verirseniz, bunları bir yana bırakın ve çalışmaya koyulun.
DERS ÇALIŞMA SÜRECİNDE AŞGIDAKİ NOKTALARA DİKKAT ETMEK ÖNEM TAŞIMAKTADIR.
NEDEN PLANLI OLARAK ÇALIŞMAK ZORUNDAYIZ?
Aşağıda bir çok öğrenci tarafından sıkça dile getirilen bazı problemler sıralanmıştır. Bu problemleri dikkatli bir biçimde okuyun ve sizin için geçerli olanlar üzerinde düşünün.
Yukarıdaki problemlerde ortak nokta zamanın kötü kullanılması ve bunun sonucunda ortaya çıkan ders stresi ve başarısızlık durumudur. Bu durumdaki bir öğrenci derse zamanında başlamak yerine ertelemeyi tercih eder. Bitirilmesi gereken dersin yada ödevin olduğu düşüncesi onu zihinsel olarak yormaya başlar. Öğrenci bu durumun etkisiyle daha çabuk sinirlenmeye ve sabırsız olmaya başlar. Artık zaman azlığı ve yapılacak çalışmaların fazlalığı nedeniyle bu panik içerisinde derslerini bitirmeye çalışır. Böyle bir ortamda yapılan çalışma etkili olmayacağı için öğrenci başarısız olur.
Zamanı iyi kullanan öğrenciler genellikle hem ders çalışmaya hem de ders dışı etkinliklere dengeli olarak zaman ayırabilirler. Bir öğrenci olarak çalışma planı yaptığınızda ilgi ve ihtiyacınıza hitap eden her türlü etkinlik için yeterli zamanınızın olduğunu göreceksiniz.
Bir öğrencinin haftada ortalama 10-15 saat ders çalışması gerektiğini düşünürsek, okul ve çalışma saatleri dışında kalan zaman, sosyal ve diğer ders dışı etkinlikler için fazlasıyla yeterli olmaktadır.
Plan yapma süreci bile öğrenciye bir güven ve motivasyon sağlar. Çünkü hangi gün ve saatte ne yapılması gerektiğini plan üzerinde açıkça görebilir.
HAFTALIK ÇALIŞMA PLANI NASIL HAZIRLANIR?
ETKİLİ OKUMA BECERİLERİ VE NOT ALMA
Anlamlı okuma, zihnin sürekli ve aktif olarak bu sürece katılımını gerektirir. Hem okuma hem de dinleme sürecinde zihnin daima aktif olması gerekmektedir.
Eğer okunan metinde anlamını bilmediğimiz çok kelime varsa, o metni anlamamız güçleşir. Bu nedenle metinde geçen kelimelerin anlamı bilinmelidir. İyi bir okuyucu hızlı ve akıcı bir şekilde okuduğunu anlayıp anlamadığını zihninde kontrol ederek okumaya devam eder.
Okurken metnin önemli bölümlerinin altını çizmek okuyucuyu aktif kılar. Çünkü okuyucu metindeki önemli noktaları ve düşünceleri sürekli tarar ve karar verir.
Not alma, okunan metni daha kalıcı hale getirmek için kullanılan etkili bir yöntemdir. Aktif katılmayı, uyanık kalmayı, dikkati öğrenilen konuda tutmayı ve unutmayı en aza indirmeyi sağlar.
Not almanın en önemli yararlarından biri de öğrenciye, kendi anladığı biçimde öğrendiklerini kaydetme imkanı sağlamasıdır.
ÖĞRENMEDE DİNLEMENİN YERİ
İnsan iletişiminin yaklaşık %90'ı sözeldir. Dinlenilen konunun %20-25'i ancak birkaç saat sonrasında hatırlanabilir. Ancak etkin dinleme becerilerine sahip olduğumuzda bu oran önemli ölçüde arttırılabilir.
OLUMSUZ DİNLEME ALIŞKANLIKLARI
ETKİLİ DİNLEME ALIŞKANLIKLARI
SINAVLAR
Okulda amaç sınavlardan yüksek not almak mı? Yoksa öğretilenleri anlamlı olarak öğrenmek mi olmalı?
1- Öğrenilenler arasında bağıntı kurulmasını
2- Öğrenilenlerin kalıcılığının en aza inmesine
3- Dikkatin dağılmasına
4- Köklü öğrenmenin yerine yüzeysel öğrenmenin gerçekleşmesine neden olur.
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YOLLARI
Sevgili arkadaşlar; Sizlere ders çalışmayla ilgili bazı bilgiler vermek istiyorum. Ders çalışırken bu kısa prensiplere uyarsanız size faydalı olacağına inanıyorum.
Çalışma becerisi, öğrenme amacıyla belirli tekniklerin etkili bir biçimde kullanılması olarak tanımlanabilir. Öğretmen sadece öğrenme ortamını etkili bir biçimde oluşturabilir. Öğrenciye öğrenme sürecinde rehber olabilir. Ancak anlamlı ve kalıcı öğrenme gerçekte öğrencinin kendi çabaları ve katkısıyla mümkündür. Öğrenci kendi öğrenme sürecinde en fazla sorumluluğa sahip olan kişidir.
ÇALIŞMA ORTAMINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER
Derse mutlaka masada veya sandalyede oturarak çalışmalısınız. Koltukta oturarak veya uzanarak çalışmak gevşemeyi sağladığı için öğrenmeyi güçleştirir.
Çok sıcak veya çok soğuk bir ortamda çalışmamalı, çalışma odası iyi havalandırılmış olmalıdır. Kirli hava gerginliğe yol açar ve baş ağrısına neden olduğu için öğrenmeyi güçleştirir.
Çalışma masasının karşısında asılı poster, resim vb şeyler dikkati dağıtan en önemli faktörlerdendir.
Çalışma odası sessiz olmalıdır. Müzik dinleyerek, TV seyrederek, ders çalışmak verimi düşürür.
Çalışmaya rast gele yerlerde çalışmak yerine aynı köşeyi kullanmakta yarar vardır. Burada amaç, belli bir çalışma alanı ile çalışma davranışı arasında şartlı refleks oluşturmaktır. Çalışma masasının başında eğer öğrenci hayal kurmaya başlamışsa ortamı terk edip tekrar dikkatini toplayıncaya kadar çalışma ortamına dönmesinde yarar vardır. Masaya oturmak çalışmaya başlamak için uyarıcı görevi görür.
Zihninizi sınavla veya gelecekle ilgili endişeler kaplarsa ' Bu düşünceler benim çalışmamı kolaylaştıracak mı? Bana yardımcı oluyor mu? Amacıma hizmet ediyor mu?' diye kendinize sorun hayır diye cevap verirseniz, bunları bir yana bırakın ve çalışmaya koyulun.
DERS ÇALIŞMA SÜRECİNDE AŞGIDAKİ NOKTALARA DİKKAT ETMEK ÖNEM TAŞIMAKTADIR.
NEDEN PLANLI OLARAK ÇALIŞMAK ZORUNDAYIZ?
Aşağıda bir çok öğrenci tarafından sıkça dile getirilen bazı problemler sıralanmıştır. Bu problemleri dikkatli bir biçimde okuyun ve sizin için geçerli olanlar üzerinde düşünün.
Yukarıdaki problemlerde ortak nokta zamanın kötü kullanılması ve bunun sonucunda ortaya çıkan ders stresi ve başarısızlık durumudur. Bu durumdaki bir öğrenci derse zamanında başlamak yerine ertelemeyi tercih eder. Bitirilmesi gereken dersin yada ödevin olduğu düşüncesi onu zihinsel olarak yormaya başlar. Öğrenci bu durumun etkisiyle daha çabuk sinirlenmeye ve sabırsız olmaya başlar. Artık zaman azlığı ve yapılacak çalışmaların fazlalığı nedeniyle bu panik içerisinde derslerini bitirmeye çalışır. Böyle bir ortamda yapılan çalışma etkili olmayacağı için öğrenci başarısız olur.
Zamanı iyi kullanan öğrenciler genellikle hem ders çalışmaya hem de ders dışı etkinliklere dengeli olarak zaman ayırabilirler. Bir öğrenci olarak çalışma planı yaptığınızda ilgi ve ihtiyacınıza hitap eden her türlü etkinlik için yeterli zamanınızın olduğunu göreceksiniz.
Bir öğrencinin haftada ortalama 10-15 saat ders çalışması gerektiğini düşünürsek, okul ve çalışma saatleri dışında kalan zaman, sosyal ve diğer ders dışı etkinlikler için fazlasıyla yeterli olmaktadır.
Plan yapma süreci bile öğrenciye bir güven ve motivasyon sağlar. Çünkü hangi gün ve saatte ne yapılması gerektiğini plan üzerinde açıkça görebilir.
HAFTALIK ÇALIŞMA PLANI NASIL HAZIRLANIR?
ETKİLİ OKUMA BECERİLERİ VE NOT ALMA
Anlamlı okuma, zihnin sürekli ve aktif olarak bu sürece katılımını gerektirir. Hem okuma hem de dinleme sürecinde zihnin daima aktif olması gerekmektedir.
Eğer okunan metinde anlamını bilmediğimiz çok kelime varsa, o metni anlamamız güçleşir. Bu nedenle metinde geçen kelimelerin anlamı bilinmelidir. İyi bir okuyucu hızlı ve akıcı bir şekilde okuduğunu anlayıp anlamadığını zihninde kontrol ederek okumaya devam eder.
Okurken metnin önemli bölümlerinin altını çizmek okuyucuyu aktif kılar. Çünkü okuyucu metindeki önemli noktaları ve düşünceleri sürekli tarar ve karar verir.
Not alma, okunan metni daha kalıcı hale getirmek için kullanılan etkili bir yöntemdir. Aktif katılmayı, uyanık kalmayı, dikkati öğrenilen konuda tutmayı ve unutmayı en aza indirmeyi sağlar.
Not almanın en önemli yararlarından biri de öğrenciye, kendi anladığı biçimde öğrendiklerini kaydetme imkanı sağlamasıdır.
ÖĞRENMEDE DİNLEMENİN YERİ
İnsan iletişiminin yaklaşık %90'ı sözeldir. Dinlenilen konunun %20-25'i ancak birkaç saat sonrasında hatırlanabilir. Ancak etkin dinleme becerilerine sahip olduğumuzda bu oran önemli ölçüde arttırılabilir.
OLUMSUZ DİNLEME ALIŞKANLIKLARI
ETKİLİ DİNLEME ALIŞKANLIKLARI
SINAVLAR
Okulda amaç sınavlardan yüksek not almak mı? Yoksa öğretilenleri anlamlı olarak öğrenmek mi olmalı?
1- Öğrenilenler arasında bağıntı kurulmasını
2- Öğrenilenlerin kalıcılığının en aza inmesine
3- Dikkatin dağılmasına
4- Köklü öğrenmenin yerine yüzeysel öğrenmenin gerçekleşmesine neden olur.
Adres:
Pınarbaşı Mah. Hürriyet Cad. No.30 Nazilli AYDIN
Telefon
02563181959