Rehberliğin Anlamı : En geniş anlamında rehberlik bir insanın başka bir insana ya da gruba o insanın ya da grubun en iyi bir biçim de yaşamasına, insanların kendilerini gerçekleştirmelerine en elverişli yolları bulabilmeleri için yapılan yardımlardır. REHBERLİK SERVİSİ
Rehberliğin Anlamı : En geniş anlamında rehberlik bir insanın başka bir insana ya da gruba o insanın ya da grubun en iyi bir biçim de yaşamasına, insanların kendilerini gerçekleştirmelerine en elverişli yolları bulabilmeleri için yapılan yardımlardır.
Rehberlik Faaliyeti; 1.Rehberlik bir süreçtir. Rehberlik bir anda olup biten bir iş değildir. 2.Rehberlik bireye yardım etme işidir. 3.Rehberlik yardımı bireye dönüktür. Rehberlik hizmetlerinin merkezinde birey vardır. Okul ortamında rehberliğin ilgilendiği birey öğrencidir. 4.Rehberlik bilimsel bir hizmettir."Rehberlik çalışmaları bilimseldir".Rehberlik yardımının dayandığı bilimsel ilkeler ve yöntemler vardır. 5.Rehberliğin esası bireyin kendisini gerçekleştirmesine yardım etmektir."Kendini gerçekleştirme"psikolojik danışma ve rehberlik yardımlarının bütün boyutlarını içine alan bir kavramdır. Bireyin kendini anlaması problemlerini çözebilmesi kendine en uygun seçimler yaparak gerçekçi kararlar alabilmesi, kendi kapasitelerini en uygun bir düzeyde geliştirebilmesi, çevresine dengeli ve sağlıklı bir uyum yapabilmesi vb. psikolojik danışma ve rehberlik yardımının esasını oluşturan ve bireyin kendini gerçekleştirme düzeyini geliştiren belirgin sorulardır. REHBERLİK İLE İLGİLİ YANLIŞ ANLAYIŞLAR
Rehberliğin ne olduğuna ilişkin yıllardır çok şey söylenmiştir. Genelde rehberliğin bireye doğru yolu gösterme işi olduğu sanılır. Oysa rehberlik tüm yolları gösterip, kendisine en uygun olanı yine kendisinin seçmesine yardımcı olmak esastır.
Rehberlikte yaygın anlayışları şu noktalarda toplamak mümkündür.
1.Rehberliğin temelinde bireye acımak, onu kayırmak, her sıkıntıya düştüğünde bireye kanat germek gibi bir anlayış yoktur. Birey karşılaştığı sorunları kendi kendine çözümlemeye yeterli hale gelmelidir ki; zaten rehberliğin amacı budur. 2.Rehberliğin yardımı bireye tek yönlü olarak doğrudan doğruya yapılan bir yardım değildir. Bu yardım ancak karşılıklı etkileşim sonucu gerçekleşebilir. 3.Rehberlik sadece bireyin duygusal yönü ile ilgilenmez, bütün olarak ele alır ve tüm gelişimi ile ilgilenir. 4.Rehberlikte kullanılan bütün yöntem ve teknikler amaç değil, araçtır. 5.Rehberlik, bu yardımı alan birey bakımından akademik bir öğrenme konusu değildir. 6.Rehberlik her türlü problemi hemen çöze bilecek sihirli bir güce sahip değildir. Yardımı almaya hazır ve istekli olunması önemli bir noktadır.
REHBERLİĞİN İLKELERİ
1.Rehberlikte bireye ve onun kendine ilişkin konularda karar verme hakkına saygı esastır. 2.Rehberlik hizmetleri, eğitimi ayrılmaz ve tamamlayıcı bir parçasını oluşturur 3.Etkili bir rehberlik hizmeti bireysel farkları dikkate alan eğitim sisteminde gerçekleşebilir. 4.Rehberlik tüm bireylere yöneliktir. 5.Rehberliğin amacı ,problem çözmek değil ,normal bireylerin bir bütün olarak gelişmesine yardımcı olmasıdır. 6.Rehberlikte süreklilik esastır. 7.Rehberlik hizmetleri bireye ve onun geleceğine yöneliktir. 8.Bireyin zayıf yönlerinden çok güçlü yönleri üzerinde durur. 9.Rehberlik hizmetlerinde gönüllülük esastır. 10.Rehberlik hizmetleri okulda öğrenci ile ilişkili tüm kişilerin iş birliği ile gerçekleşir. 11.Rehberlik tekniklerini uygulamak bir uzmanlık işidir. 12.Tek tip bir rehberlik programı yoktur. Her okul öğrencilerinin gereksinimlerini ve olanaklarını göz önüne alarak, rehberlik programını hazırlar.
EGİTİMDE REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİNİN GEREĞİ 1.Çağımızdaki hızlı gelişmeler toplum içinde ve toplumlar arasındaki etkileşimi yoğunlaştırmış,insanlar birbirlerinden farklı değer ve anlayışlarla karşı karşıya kalmış bireylerin kendi gelişmelerine ve ihtiyaçlarına en uygun durumları ve şartları tanımaları, seçmeleri zorlaşmıştır. 2.Çağdaş bütün toplumlarda olduğu gibi toplumumuzda da bireylerin seçebileceği mesleklerin sayıları artmış, bireylerin kendilerine en uygun işi ya da mesleği seçmeleri önemli ölçüde zorlaşmıştır. 3.Yeni gelişmeler ve toplumsal değişmelere uygun olarak eğitimde de eğitim ve okul programları öğrencilerin farklı ihtiyaçlarını karşılamak üzere her geçen gün daha da çeşitlendirilmiş, öğrencilerin bu programları iyi tanıyarak kendilerini gerçekleştirmelerine uygun bir öğretim programı yapmaları, kendilerine uygun ders , kurs, bölüm, program, eğitici çalışma ve bir üst okul seçmeleri giderek zorlaşmıştır. 4.Okullarda öğrenci kalabalıklığına karşı eğitim bireysel ihtiyaçlarına uygun bir yaklaşım içinde sürdürebilmek için, öğrencilerin türlü özellikleri ile tanınmaları önem kazanmıştır. 5.Gittikçe artan sanayileşme ve modernleşme aile içindeki ilişkileri geniş ölçüde etkilemiş yetişmekte olan genç ile yetişkin kuşak arasında ciddi uyumsuzluklar ve çatışmalar belirmiştir. 6.Kuşaklar arasındaki çatışmaların sonucundaki uyumsuzluklar toplumumuz ve eğitimimizdeki kişiler arası ilişkilerin insancıl ilke ve anlayışlara göre düzenlenmesinin kaçınılmaz olduğunu göstermekte dir. Yukarıda özetlenen nedenlerden dolayı, çağdaş ve demokratik tüm eğitim uygulamalarında olduğu gibi "Rehberlik ve Psikolojik Danışma" hizmetleri Türk Milli eğitiminin içinde eğitimin genel amaçları doğrultusunda eğitim ve öğretimin ayrılmaz bir yanı olarak yer almıştır.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA HİZMETLERİNİN AMAÇLARI Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin amacı bireyin; a-Kendini fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden tanıması, b-Gelişimi için gerekli fırsatların, okul içi ve dışı eğitim imkanlarını, meslekleri, toplumun beklentilerini tanımasına, c-Türk Milli Eğitimin yönelme (öğrenci akışı)sistemi içinde temel eğitimden başlayarak niteliklerine uygun bir program seçmesine d-Problem çözme gücünü geliştirmesine, doğru kararlar verebilmesine, çevresi ile olumlu topluma yararlı biri olarak yetişmesine yardım etmektir.
ÖĞRENCİYİ KİM TANIYACAK? Bu soruya şöyle cevap vermekte yarar vardır; öğrenci ile ilişkisi olan herkes öğrenciyi tanımalıdır.(anne, baba, öğretmen, yönetici, rehber öğretmen, okul rehber öğretmeni vb.) bunların içinde öğrencide davranış değişikliği meydana getirmede en önemli ve işlevsel görevi üstlenen öğretmenin öğrenciyi tüm yönleri ile tanımasında zorunluluk vardır. Çocuğun gereksinimlerini bilmezse, ona hayatında gerekli olan Bilgileri vermeliyiz. Bu konuda diğer bir özellik çocuğun kendini tanımasıdır. Bireyin kendi kendine tutarlı ve yerinde kararlar verebilmesi, sorunlarını çözebilmesi, ancak kendini iyi tanıması ile gerçekleşebilir.
BİREYSEL REHBERLİĞİN AMAÇLARI 1- Bireyin olumlu bir şekilde, çevresine uyumunu sağlamak. 2- Bireyin kendini psiko-sosyal bir realite olarak anlaması ve kabul etmesine yardım etmek. 3- Bireyin kendi özel problemlerine göre özel bir yardımda bulunmak ve bireyin kendini tanımasına yardımcı olmak. 4- Bireyin fiziki ve sosyal çevresini gerçek boyutlarıyla idrak ederek kendi yetenek imkanlarını bu realite içinde en iyi şekilde kullanabilmesine yardım etmek. 5- Bireyi gittikçe artan bir bağımsızlığa doğru geliştirmek ve hayatta karşılaşacağı problemleri tek başına çözebilecek çapta ve zenginlikte davranış hazinesi kazandırmak. 6- Bireyin içinde bulunduğu ve kaldırılması imkansız durumlara karşı bireyi dayanıklı hale getirmek. 7- Bireyin özel kabiliyetlerini bulup çıkartılmasına ve bu kabiliyetlerin geliştirilmesine yardım etmek.
EĞİTSEL REHBERLİĞİN AMACI
1- Türk Milli Eğitimin genel amaçlarına göre gerekli ve bireye uygun bir öğretim planı hazırlamak. 2- Öğrencilere çalışma, öğrenme yollarının ve motorlarının kavratılması ve bunların okunan derslerden daha önemli bir amaç olduğunun bilincine varılmasını sağlamak. 3- Öğretim kademeleri içine giren her dereceli okulda,kendi çalışmalarında kendi ilgilerine göre öğrenmelerine ve üretici olmasına yardımcı olmak.
|
Adres:
Pınarbaşı Mah. Hürriyet Cad. No.30 Nazilli AYDIN
Telefon
02563181959